Thursday, November 22, 2012

The 39 melakhot and the Mishkan

On Shabbat 49b, we are told that three early amora'im, Rabbi Yonatan ben Akhinai, Rabbi Yonatan ben Elazar, and Rabbi Hanina bar Hama, were sitting discussing a very particular case of muktzeh that came up in the mishnah. Then, in classic Talmudic fashion, we are told as an aside that those amora'im also discussed the most fundamental question of our massekhet:

הדור יתבי וקמיבעיא להו: הא דתנן אבות מלאכות ארבעים חסר אחת כנגד מי?

אמר להו רבי חנינא בר חמא: כנגד עבודות המשכן.

אמר להו רבי יונתן ברבי אלעזר כך אמר רבי שמעון ברבי יוסי בן לקוניא: כנגד מלאכה מלאכתו ומלאכת שבתורה - ארבעים חסר אחת.

Why are there thirty-nine categories of forbidden work on Shabbat? What do they represent?

Rabbi Hanina answers that the thirty-nine melakhot correspond to the categories of labor that went into the Mishkan. This answer takes the lead in the Talmud Bavli. It finds support here on 49b from a berayta, with Abaye and Rava weighing in:

תניא כמאן דאמר כנגד עבודות המשכן, דתניא: אין חייבין אלא על מלאכה שכיוצא בה היתה במשכן - הם זרעו ואתם לא תזרעו, הם קצרו ואתם לא תקצרו, הם העלו את הקרשים מקרקע לעגלה ואתם לא תכניסו מרה''ר לרה''י, הם הורידו את הקרשים מעגלה לקרקע ואתם לא תוציאו מרה''י לרה''ר, הם הוציאו מעגלה לעגלה ואתם לא תוציאו מרה''י לרה''י

מרה''י לרשות היחיד מאי קא עביד אביי ורבא דאמרי תרווייהו ואיתימא רב אדא בר אהבה מרשות היחיד לרה''י דרך רשות הרבים:

Tosafot here also note that Abaye and Rava use the derivation of the melakhot from the Mishkan on 73b. They explain there:

היינו זורה היינו בורר היינו מרקד אביי ורבא דאמרי תרוייהו כל מילתא דהויא במשכן אע''ג דאיכא דדמיא לה חשיב לה


Some of the melakhot seem very similar to each other, but that's becuase “anything that was in the Mishkan, even if there's something else similar to it, still counts” for one of the 39.

What does Shabbat have to do with the Mishkan? We find them connected when the Mishkan is first commanded in the Torah.

God mentions the commandment of Shabbat at the end of the command to build the Mishkan, and again at the beginning of the execution of the building of the Mishkan.

The first is Exodus 31:12–17:

וַיֹּאמֶר ה׳ אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר: וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אַךְ אֶת־שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵֽינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה׳ מְקַדִּשְׁכֶֽם:

וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַֽלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל־הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּֽיהָ: שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לַה׳ כָּל־הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָֽת:

וְשָׁמְרוּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל אֶת־הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת־הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָֽם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי־שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה׳ אֶת־הַשָּׁמַיִם וְאֶת־הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַֽשׁ:

The second is Exodus 35:1–3:

וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶֽת־כָּל־עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר־צִוָּה ה׳ לַעֲשֹׂת אֹתָֽם: שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה׳ כָּל־הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָֽת:

לֹא־תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹֽתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּֽת:

These commandments create a chiastic structure for the second half of Exodus: (A) build the Mishkan; (B) keep the Shabbat; (C) the golden calf; (B′) keep the Shabbat; (A′) the Mishkan is built.

The Shabbat and Mishkan are also compared in Leviticus 19:30:

אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה׳:

What does this connection mean?

The commentators explain that the commandment of Shabbat teaches that the Mishkan's construction does not override it. They learn this from the commandment's wording (e.g. Rashi) or from the juxtaposition itself (e.g. Ramban).

But there are also deeper similarities between the Shabbat and Mishkan. In his “short commentary” on Exodus, 25:7, Ibn Ezra discusses the connection drawn by Rabbeinu Sa'adiah Gaon between the universe, the Mishkan, and the human body, which are three worlds, “large,” “medium,” and “small”:

ודע, כי שש תרגמו הגאון מין ממיני פשתים במצרים, והוא דק מאד, ויפה תרגם, והעד: וילבש אותו בגדי שש (בראשית מא, מב). וגם הוא אמר כי שלשה עולמות הם: זה העולם הוא הגדול, והמשכן - האמצעי, והאדם - הקטן. שמים - בעולם, יריעות - במשכן, וכן כתוב: נוטה שמים כיריעה (תהילים קד, ב), והראש - באדם. ורקיע ופרוכת והמבדיל בין כלי הנפש לכלי המאכל. גם אור בעולם, ואור השכינה, ואור הנפש. גם הארץ, ועפר באדם, ואדני המשכן. ובעולם מלאכים, ובמשכן כרובים, ובאדם מחשבות. וצמחים ולחם הפנים ומאכל האדם. ומאורות ונרות ועינים. ועוף בעולם, ועוף בקרבן, וכנפי הריאה באדם. ובהמה וחיה בעולם, ובמשכן קרבן בהמה, ובאדם ידיו ורגליו. ובעולם שמחות ואנחות, ובמשכן כלי שיר ושחיטה ושריפה ובאדם כבד וטחול. ובעולם אדם, ובמשכן כהן גדול, ובאדם הלב. ובעולם מלאכת שמים, ובמשכן ארון ולוחות, ובאדם חכמה. גם בעולם רוחות, ובמשכן קלעים ויתרים ויתדות, ובאדם מיני הכח. ובעולם מעשה יום שבת, ובמשכן חנכת המזבח, ובאדם מילה.

With this comparison, Israel's building of the Mishkan reflects God's creation of the world.On Shabbat, God rested from His work of creation; so too Israel rests from its work that represented creation, the Mishkan. (RS"G actually compares Shabbat to the dedication of the altar in the Mishkan and berit milah for man's body, but he's talking about the Shabbat of Bereshit, not the weekly Shabbat of Israel.)

Both Shabbat and Mishkan represent the connection between God and Israel. The Shabbat is an “eternal covenant” and “eternal sign” (Exodus 31:16,17) between God and Israel. The Mishkan creates a dwelling, so-to-speak, for God within Israel: “They shall build Me a sanctuary and I shall dwell within them” (Exodus 25:8).

Finally, as I've discussed before, the prohibition of Shabbat isn't based on effort, but creativity. The 39 melakhot easily divide among the aspects of life that exhibit man's creativity, and that is indeed how the mishnah on 73a organizes them. There are 11 melakhot from the process of creating bread, 13 from creating clothing, 9 from creating books, 2 from creating houses, 2 from creating fire, 1 for creating tools, and 1 related to private and public domains. You could argue that these are the activities that distinguish mankind from the rest of creation, and make him most like God. By resting from our creativity on Shabbat, we imitate God resting from his creativity after the Shabbat of Bereshit.

This understanding of Shabbat may fit better with the opinions that don't learn the melakhot from the Mishkan. It fits particularly well for Rabbi Yosei ben Lakoniya on 49b, who learns the number 39 from the number of mentions of “labor” in the Torah, no matter the context of each mention.

But for the dominant opinion that the melakhot of Shabbat come from the Mishkan, this understanding may deepen the symmetry between them. Not only does Israel's Mishkan reflect God's universe, but the construction of the Mishkan encompassed all aspects of man's creativity, which reflects God's creativity.

See also these essays by Rav Elhanan Samet (.rtf) and Rav Dov Berkowitz.

No comments: