Tuesday, December 18, 2012

How far does borer go?

One of the 39 melakhot in the mishnah on 73a is borer, “separating” a mixture of waste and food. This is one of the melakhot in siddura de-pat, the process of making bread.

In general, as the rishonim learn from Shabbat 74a–b, you may only select from a mixture under three conditions: (1) you remove the food from the waste, and not vice versa; (2) you remove the food by hand; (3) you remove it for immediate eating. When any of these conditions are missing, a penalty of karet is at stake. Each condition is very detailed, and I don't plan to cover them here.

One of the major questions with borer is how far its application goes. What kinds of mixed items are included in the prohibition? Just waste from food? Or even forks from knives?

At one extreme, there is the Talmud Yerushalmi, Shabbat 7:2, which quotes Rabbi Yudan's limited view of borer:

אמר רבי יודן יש שהוא בורר צרורות כל היום ואינו מתחייב יש שהוא נוטל כגרוגרת ומיד מתחייב היך עבידה היה יושב על גבי כרי וברר צרורות כל היום אינו מתחייב נטל לתוך ידו כגרוגרת ובירר חייב

It sounds like the only way to transgress borer is to clear the very last stone from a pile of grain. You have to entirely purify the food from its waste. Unlike what happened with zoreh, this is a case where you'd be happy for the Rema to pick up the Yerushalmi, at least if you like kulot.

At the other extreme, we have the “great question” of Rabbi Yehiel Michel Epstein, in Arukh ha-Shulkhan, O"H 319:8. He assumes that borer applies to literally “everything,” even a collection of non-food items. Were it indeed so, he objects, “we could not find our hands and feet!”

ולפ"ז יש לשאול שאלה גדולה דאיך מצאנו ידינו ורגלינו בכמה דברים כגון שמונחים מעורבים כפות ומזלגות וסכינים ואנו צריכים כעת לסכינים ובוררים הסכינים מביניהם או הכפות או המזלגות וכן כשתלוים הרבה בגדים על הכותל ונצרך לשנים ושלשה בגדים ונוטלין מהכותל כל הבגדים ובוררין הבגדים הצריכים והשאר תולין על הכותל בחזרה וכן אם היו מונחים הרבה ספרים מעורבין זה על גבי זה וצריך כעת לאיזה ספרים ובוררן ונוטלן וכן על השלחן אצל העשירים יש כמה מיני קערות קטנות וגדולות ולכל מאכל בוררין קערות שונות וכיוצא בזה כמה עניינים ואם יש ברירה בכל דבר לא מצאנו ידינו ורגלינו בהרבה עניינים:

In case you were wondering, the Arukh ha-Shulkhan uses the expression “we could not find our hands an feet!” ten other times in Orah Hayyim. But only here does the phrase both start and end his question. The most expansive view of borer could be a serious pitfall.

Those then are the twoends of the spectrum. Considering that borer carries the penalty of karet, the posekim have leaned much more in the direction of the Arukh ha-Shulkhan's assumption, and Rabbi Yudan's view was left aside.

So, with that introduction, to what kinds of mixtures does borer apply?

We might assume that borer means purifying ingredients that will go into food, since that how the melakhah appears in siddura de-pat. The melakhah would then only apply to removing inedible waste from food, like chaff from grain or dregs from wine.

This is the opinion of Rabbi Yohanan in a dispute with Hizkiyah, also in the Yerushalmi, Shabbat 7:2:

בירר אוכלים מתוך אוכלים חזקיה אמר חייב רבי יוחנן אמר פטור

But the amora'im of the Talmud Bavli, and all the rabbis who followed them, assume that borer applies to separating any different types of food:

תנו רבנן: היו לפניו מיני אוכלין - בורר ואוכל, בורר ומניח. ולא יברור, ואם בירר - חייב חטאת. מאי קאמר? [...] אלא אמר אביי: בורר ואוכל - לאלתר, ובורר ומניח - לאלתר, ולבו ביום - לא יברור, ואם בירר - נעשה כבורר לאוצר, וחייב חטאת. אמרוה רבנן קמיה דרבא, אמר להו: שפיר אמר נחמני.

היו לפניו שני מיני אוכלין, ובירר ואכל, ובירר והניח. רב אשי מתני: פטור, רבי ירמיה מדיפתי מתני: חייב. רב אשי מתני פטור, והא תני חייב! לא קשיא, הא - בקנון ותמחוי, הא - בנפה וכברה. כי אתא רב דימי אמר: שבתא דרב ביבי הואי, ואיקלעו רבי אמי ורבי אסי. שדא קמייהו כלכלה דפירי, ולא ידענא אי משום דסבר אוכל מתוך פסולת אסור, אי משום עין יפה הוא דמכוין.

חזקיה אמר: הבורר תורמוסים מתוך פסולת שלהן - חייב. לימא קסבר חזקיה אוכל מתוך פסולת אסור! - שאני תורמוסים דשלקיה ליה שבעא זימני, ואי לא שקלי ליה - מסרח וכפסולת מתוך אוכל דמי.

The second paragraph there explicitly mentions separating “two types of food”—but some girsa'ot take out the word “two,” which means that even the Bavli does not explicitly appply borer beyond waste form food. But the consensus of the rishonim is that borer applies to a mixture of two foods.

What's wrong with separating one type of food from another?

The question comes down to the essence of the act of borer. Rabbi Eliav Silverman, in his sefer Meshiv Nefesh, presents two interpretations of borer. One view is that borer is an act of tikkun, fixing our food, and so it applies specifically to removing waste. But the other view is that borer means separating a mixture, and so would apply to any two things that are mixed. To me, the former view seems to better fit siddura de-pat, while the latter seems to better fit the word borer. Rav Silverman raises eight nafka minah’s to this question.

Note, however, that the tikkun view of borer might also prohibit sorting any mixture of two foods, if the food you don't want at that time can be subjectively defined as waste. So say Tosafot on 74a.

The Beit Yosef infers that the Rambam distinguishes between the laws of borer for a mixture of two foods and for a mixture of waste in food. There might be “two tracks” for borer, as Rav Silverman puts it.


Finally, what about borer for non-foods, like utensils or books? The Gemara and rishonim only spoke about foods.

The earliest posek to address non-foods is the Turei Zahav, who infers that borer applies to non-foods from the Gemara on 74b:

אמר רבא: האי מאן דעבד חביתא - חייב משום שבע חטאות, תנורא - חייב משום שמונה חטאות. אמר אביי: האי מאן דעבד חלתא - חייב אחת עשרה חטאות, ואי חייטיה לפומיה - חייב שלש עשרה חטאות.

Rashi there explains that borer applies to the process of making clay, which obviously is not food:

שבע חטאות — טוחן הרגבים ושוחקן הדק - הוי טוחן, ובורר הצרורות הגסות מתוכן - הרי שתים, ומרקידן בנפה ומגבל הטיט - דהיינו לש, וממרח הטיט כשעושה הגולם שיהא חלק - הרי ממחק, ומבעיר את האור בכבשן ומצרפו בתוכו - הרי מבשל, חיובא דחופר ליכא, דאינו צריך אלא לעפרה.

Thus many posekim, including the Tosefet Shabbat, Shulhan Arukh ha-Rav, Hayey Adam, and Mishnah Berurah (via Penei Shabbat by Rav Yosef Farkas), hold that borer applies to non-foods.

The Tiferet Yisrael goes even further, and says that the leniency of food from waste does not apply to non-foods. Any act of separating a mixture is prohibited.

All this leads us to the big question of the Arukh ha-Shulkhan. How do we function on Shabbat if any little move could bring a hiyyuv of karet?

The Arukh ha-Shulkhan offers two ways to limit the hiddush of the Taz in 319:9. Here's the full passage:

סעיף ז — חיובא דבורר לאו דוקא במיני אוכלין דהא אמרינן בשבת [ע"ד:] אמר רבא האי מאן דעביד חביתא חייב ז' חטאות האי מאן דעביד תנורא חייב ח' חטאות האי מאן דעביד חלתא חייב י"א חטאות ופירש"י [ד"ה שבע חטאות] בחביתא בירר הצרורות הגסות מתוכן הרי שתים ובתנורא פי' ג"כ כן ובחלתא כתב כוורת של קנים וכו' בירר יפות ה"ז בורר וכו' ע"ש הרי שבכל דבר שייך ברירה והסברא כן הוא דהא במשכן הוה ברירה בסממנים וגם הם אינן לאכילה [וכ"כ הט"ז סקי"ב]:

סעיף ח — ולפ"ז יש לשאול שאלה גדולה דאיך מצאנו ידינו ורגלינו בכמה דברים כגון שמונחים מעורבים כפות ומזלגות וסכינים ואנו צריכים כעת לסכינים ובוררים הסכינים מביניהם או הכפות או המזלגות וכן כשתלוים הרבה בגדים על הכותל ונצרך לשנים ושלשה בגדים ונוטלין מהכותל כל הבגדים ובוררין הבגדים הצריכים והשאר תולין על הכותל בחזרה וכן אם היו מונחים הרבה ספרים מעורבין זה על גבי זה וצריך כעת לאיזה ספרים ובוררן ונוטלן וכן על השלחן אצל העשירים יש כמה מיני קערות קטנות וגדולות ולכל מאכל בוררין קערות שונות וכיוצא בזה כמה עניינים ואם יש ברירה בכל דבר לא מצאנו ידינו ורגלינו בהרבה עניינים:

סעיף ט — ותשובת דבר זה משני פנים האחד דבדבר הניכר הרבה לעין הרואה לא שייך לומר בזה ברירה שאין זה ברירה אלא נטילה בעלמא וכל אלו הדברים שחשבנו הם נראים לעין כמו בבגדים וכלים וספרים כמובן ואין לומר הא גם שני מיני פירות נראים לעין כמו תאנים וענבים דאינו כן דמתוך קטנותן וריבויין צריכין לברור זה מזה משא"כ בבגדים וכלים וספרים והשני שהרי יתבאר דבשעת האכילה יכול ליטול אוכל מתוך הפסולת ולאכול שאין זה דרך ברירה ודרך האכילה בכך וממילא דבכל הדברים שאנו צריכין כעת ללבוש הבגדים ולהשתמש בהכלים וללמוד בהספרים הוי כשעת אכילה ולא שייך בזה ברירה [ובוודאי לברור ספרים זה מזה כדי להעמידן על מקומן או בגדים זה מזה כדי לתלותן וכן בכלים אין היתר לטעם זה אבל לטעם הראשון אין איסור בדבר ויש לעיין בזה ודו"ק]:

The first is that for most piles of non-foods, like clothes, utensils, and books, selecting something from the pile is merely “taking,” not sorting. The second is that taking an object to use it immediately is permitted, just as sorting for immediate consumption of food.

The Or Sameah on Hilkhot Shabbat 8:11 limits the hiddush of the Taz to things that are well mixed, similar to the first answer of the Arukh ha-Shulhan:

דע דבורר גדררו הוא בדבר הבלול יחד ומשתמש כשהוא בלול, בזה אם בורר מאתו פסולת מתוך האוכל, או בשני מינים, הוי בורר, והוי מלאכה, אבל בדבר שאינו בלול לא שייך בורר, וזהו שמעורר הירושלמי (שבת פ"ז ה"ב) רמונים מגו רמונין, מעתה אפילו בני נשא מגו בני נשא, פירוש דאינן בלולים, ולפי זה בורר כלי מתוך כלי, דאטו משתמש כשהן בלולים, הלא בכל קערה משתמש בפ"ע לא שייך בהו בורר, אלא שהטורי זהב כתב דבורר הוי לא במאכל לחודה, רק בעץ ומתכות ג"כ, והביא ע"ז מדברי רש"י (שבת עב, ב ד"ה חייב אחת עשרה) גבי חלתא דבורר קנים יפות חייב, ושם יכול לעשות כשהן בלולין, וזה כתב הט"ז סימן שי"ט ס"ק י"ב, דבדברי התוס' (שם עד, ב ד"ה היו) נראה דדוקא באוכלים הוי בורר, ולא כלים, והביא דברי רש"י, וממה שפלטה קולמוסו כלים הביאו המחברים הבאים אחריו דגם בכלי איכא בורר, וטעו בזה, דבמלאכת בורר צריך שיהא בלול, ואין זה לא בכלים ולא בבגדים, אלא שמאכל לאו דוקא וכמו שביארנו.

Rav Farkas cites the Yabia Omer 5:31 and Tsits Eliezer 12:35 as combining the kulot of both the Arukh ha-Shulkhan and Or Sameah, so that borer would not apply to clothes, books, and utensils. But lekha‑tehillah it's probably best to err as safely as possible.

No comments: